PAYLAŞ

My Bloody Valentine ve “Loveless” Efsanesi yazısının ilk bölümünde “shoegaze” akımının ortaya çıkışından ve albümün kayıt sürecinde Shields’ın tuhaf bir yöntem izlediğinden bahsetmiştik. 2.5 yıl süren kayıt 45 dakikalık bir albüm için oldukça uzun bir süre gibi görünse de, Shields’ın adeta bir bilim adamı edası ile yaptığı deneyler durumu anlamamıza yardım ediyor.

Gitar Deneyleri, Şarkı Şarkı “Loveless”

Soon” piyasaya çıktığında Brian Eno, “Pop müzik için yeni bir standart bu, hit olmayı başarmış en hayali müzik bu.” , Shields ise “Biz asla kendimiz dışında kimsenin beklentilerine ulaşmaya çalışmadık. Kayıt süresi uzadı çünkü her şeyi denememiz gerekiyordu. Stüdyoya girip hızlıca çalıp çıkamazdım artık.” der.

Albümün tuhaf kapağı ve To Here Knows When”in video klibi ortaya attıkları manifestonun iki görsel ürünüdür. Üst üste binmiş, bulanık gitar resimleri… Arka plandaki pembe/kırmızı renk ise albümün verdiği sıcak hissi temsil ediyor gibidir. Müzik klipleri ise yer yer seçilebilen sahnelere sahip olsa da, tamamen grup üyelerinin birbiri içine geçtiği tuhaf bir görselliğe sahiptir. Shields, her şeyi shoegaze manifestosuna uydurmaktadır.

“Loveless” bütün olarak bir pakettir, şarkıların birbiri ardına eklendiği bir yolculuk gibidir. Her şarkının sonunda, diğer şarkıya birleşen bir köprü bulunmaktadır. Yapboz gibi birbirine tutunan bir rock senfonisi olarak üretilmiştir. Shields, albüm boyunca tek bir gitar solosu kullanmamıştır. Gitarlar albüm boyunca kalın, orkestral bir şekilde kendine yer bulabilmiştir. Neredeyse diğer müzik aletlerini bastırmaktadır. Bass ve davul seslerini seçmek neredeyse imkansızdır. Vokaller ise herhangi bir müzik aleti gibi duyulmaktadır. Gitarın distorsiyonu ağır değildir, daha çok yoğun ve bozuk bir şekilde kulağa gelmektedir. En basit tabirle, çok çalınmaktan eskimiş bir plağın sesini bile andırır. Mesela albümün 3. şarkısı “Touched“, tam olarak yaylı sample’ları ile bu ruhu desteklemektedir. Bu tuhaf bir dakikalık şarkı, davulcu Colm O’Coissoig’in bestelediği tek şarkıdır albümde.

Butcher ve Shields’ın şarkı sözleri asla seçilmez. Hatta albümdeki şarkıların sözlerini internette aratmanız durumunda belli belirsiz kelimeler ve bolca soru işareti bulacaksınız. Fısıldayarak, mırıldanarak söylerler. Çoğu zaman basit melodiyi takip eden iddiasız bir insan sesi kullanımı vardır. Şarkı sözlerinin önemi yoktur, sadece hayal kurmanın önemi var gibidir. (Sigur Ros’un yıllar sonra yaptığı “()” albümü bu fikri alıp bir adım öteye götürmüş, kimsenin bilmediği bir dil ile yazılan şarkıların anlamları belirsiz kalmıştır.)

Albümün açılış şarkısı “Only Shallow”, ağır bir gitar rifi ile başlamaktadır. Sadece bu sesi elde edebilmek için Shields’ın yaptıklarını dinlemek albümü kaydetmenin neden yıllarca sürdüğünü anlamamıza yardımcı olabilir: “İki amfiyi birbiri karşısında koydum, tremolo ile birlikte. Her iki amfideki tremolo farklı seviyeye ayarlandı. İkisinin ortasına mikrofonu koydum. Birkaç kere üst üste bindirdikten sonra, onu geri çevirip bir sampler ile tersten çaldım. Sonra hepsini birbiri üzerine koydum ki tamamen içe içe geçsinler.” Shields bütün bu sürecin adım adım ilerlediğini ve çoğu zaman ne yaptığını bile yaparken kararlaştırdığını gösteriyor. Şarkının bittiğini düşündüğümüz sonlarına doğru ise dağılan tuhaf bir gitar sesi gelmeye başlar. Synthsizer ile desteklenen bu kısım aslında ikinci şarkı “Loomer” için atmosferik bir geçiş sağlamaktadır.

Grubu gitarları fazlası ile üst üste bindirmekle eleştirenler, bunun gerçek olmadığını duyunca şaşıracaktır. Bunu bir stüdyo hilesi olarak görenlerin aksine Shields, çok az “overdub” olduğunu söyler. Daha çok pedallar, tremolo kolunun sıradışı kullanımı, kayıt aletlerinin değişik yerleşimleri ve birbirinden farklı akort ayarları ile ortaya bu benzersiz sesi çıkardığını ifade etmektedir. Bu da gitarları üst üste kaydederek müzik yapan benzer shoegaze gruplarından “daha sağlam” duyulmalarının sebebidir.

“To Here Knows When”, albümdeki en güzel şarkılardan biridir. Vokal dışındaki bütün sesler hep beraber, güçlü bir şekilde başlar. Sonrasında vokallerin girişi ile birlikte tekrar bozulmaya ama bir yandan atmosferik bir hal almaya başlar. Davullar gitarın yoğunluğundan dolayı duyulması zor bir noktadadır. Gerçek davul kullandıkları bile şüphelidir, daha çok geçmiş davul seslerinin tekrar sample’lanmış hali gibi durmaktadır. Bas gitarın olmadığı bir rock şarkısının ne kadar zor bulunduğunu düşünecek olursanız, bu şarkıda bas kullanılmamış olmasını bile deneysel bulabiliriz. Birbirine karşı çalışan üç gitarın (ya da 3 amfinin) yarattığı ses duvarı, bas gitarın olmadığı bir şarkıdaki derinlik eksikliğine çare olmuş gibi görünür.

“I Only Said”, siren benzeri gitar rifinin şarkı boyunca gidip geldiği bir şarkıdır. Albüm boyunca bulabileceğiniz en yakalayıcı melodilerden birine sahiptir. Vokaller ise en belirsiz olanlardan biridir. Neredeyse hiçbir kelimesi belli olmamaktadır. Akılda kalıcı ve yakalayıcı bir vokal melodisi olmaması için özel bir çaba göstermektedirler adeta. İki gitar, bas, davul ve rastgele synth melodileri karşımıza çıkmakla birlikte, gitar tonunun yoğunluğu dikkati çekmektedir. Shields ve Butcher tremolo kollarını sıradışı bir şekilde kullanmaktadırlar.

“Sometimes” albümün en açık şarkılarından biridir. Hatta dikkatli bir dinleyicinin baştan sona sözlerini anlayabileceği az şarkıdan biri olarak görülebilir. Gitarlar da bir miktar distorsiyon altında ezilse de, olabildiğince saf olarak karşımızdadır. İçe dönüklük anlamında MBV ile yarışabilecek çok grup yoktur elbette, ama Shields’ın kendini açabildiği tek şarkıdır karşımızdaki. Tabi o da Shields standartlarında.

Kısa bir synthsizer ritmi ile başlayan “Soon”, albümün en kolay dinlenebilir şarkılarından biridir. Bağımlılık yapan beat’i ve oldukça melodik ilerleyişi sayesinde ilk single olarak beklenenin üzerinde bir başarı elde etmiştir. Elbette 7 dakikalık süresi radyolar için çok uygun biri görünmemektedir. (Albümdeki en uzun şarkıdır aynı zamanda.) Plak şirketi de 7 dakikalık bir şarkının dinleyiciyi sıkacağı ve tüketimi zorlaştıracağı konusunda endişeler taşımaktadır. Buna rağmen şarkının güzelliği pek çok dinleyiciyi büyülemiştir. Henüz albüm piyasaya çıkmadan grubun gitmekte olduğu “tuhaf” yolu herkese göstermiştir.